Belastingparadijs? - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Fred Meij - WaarBenJij.nu Belastingparadijs? - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Fred Meij - WaarBenJij.nu

Belastingparadijs?

Door: Anna en Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

25 Juni 2006 | Canada, Ottawa

En wij maar denken dat wij in Nederland een ingewikkeld belastingsysteem hebben. Nou, daar denken we sinds vanmorgen wel wat anders over. 16 juni is voor 80% van de Canadezen een feestdag. Vanaf dat moment werken ze namelijk niet meer voor de belasting, maar voor zichzelf. Inkomstenbelasting ligt hier op gemiddeld 48%. Tenzij je minder dan $30.000 per jaar verdient, dan bestaat er een minimum tarief tussen de 2 en 7 %. Erg lastig is het systeem van de BTW en de provinciale belastingen. In de winkels (en in de restaurants, B&B's, etc.) staan alle prijzen zonder belasting. Als je afrekent, komt er eerst een provinciale belasting (PST)op (verschilt per provincie en ligt tussen de 7 en 10 %), daarovereen komt nog op het aankoopbedrag plus de PST de landelijke belasting van 10 %. Een heel gereken dus voordat je de uiteindelijke prijs hebt. Regels veranderen echter per maand. Zo hoeft een ondernemer die minder dan $30000 per jaar omzet geen landelijke belasting te betalen en in sommige gevallen ook geen PST. Het houdt in ieder geval een hoop mensen aan het werk.

Vandaag hebben we de tocht naar Digby's Neck gemnaakt. Een landtong aan de Bay of Fundy. Van oudsher een streek, waar in 1850 de voormalige bewoners (Franse immigranten) zich na een periode van verbanning (door de Engelsen)zich weer vestigden. Landbouwgrond was toen niet meer beschikbaar, zij hielden zich in leven met scheepsbouw en visserij. Geen vetpot en dat kun je nog steeds in de hele streek zien. Veel vervallen en verwaarloosde huizen, heel veel rommel om de huizen heen, van autowrakken tot half ingestorte schuren etc. Geen prettig gezicht. Daarbij was het ook nog erg mistig, dus dat maakte het beeld ook al niet vrolijker.

Wat we wel weer tegenkwamen waren mooie postbussen. Naast heel veel normale zijn er ook veel creatieve geesten die van hun postbus iets bijzonders maken.

De route voor de volgende week en de B&B's liggen sinds vanmorgen ook vast. Morgen gaan we naar Woodstock, dinsdag naar Sherbrooke en woensdag en donderdag zitten we weer bij Betty en Tony in Orillia. Vandaar gaan we vrijdag naar Toronto.

Morgen meer!

• 26 Juni 2006 - 07:20

Mirel:

Spannend hoor, in de mist door een vervallen stad rijden...
    Wel grappig die mail-boxen. Dus straks bij jullie een Hummer-postbus??

Helaas heeft Nederland verloren van Portugal dus we liggen eruit (1-0)!!! Geen voetbal meer en alle oranje wuppy's kunnen weer opgeruimd worden.

Het weer hier is wat nat, maar het wordt beter volgens Piet P.

Verder alles goed!
    Kus Mirel