De zondagsluch - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu De zondagsluch - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu

De zondagsluch

Door: Ans en Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

02 Juli 2012 | Italië, Olmo Gentile

Gisteren was het weer tijd voor de zondagslunch, een gebeurtenis die ons van vorig jaar nog helder op het netvlies stond gebrand. Na eerst een heerlijk ontbijt in de Borgo (de door ons meegebrachte bruine suiker en kaneel had Ed direct verwerkt in een heerlijke ontbijttaart) eerst nog even heerlijk in de zon gelegen. Want, je gelooft het niet, het is en blijft hier de hele week mooi weer. Na drie jaar verregende vakanties hebben we dan nu eindelijk waar we 1100 km voor hebben gereden.

Tegen de middag op naar Sessame, Il Giardinetto. Ons toch maar even netjes aangekleed om niet al te veel op te vallen tussen de Italiaanse families die ook hun zondagse kleedjes hadden aangetrokken. En het was weer zoals wij het ons konden herinneren, eenvoudig, bijzonder gastvrij en prima eten.

6 antipastis (waarbij we meestal sterk bleven en 'no' zeiden als ze voor de tweede keer langskwamen), daarna de primo's (voorgerechten). Daar hebben we beiden maar twee halve porties van genomen. Vervolgens kwam de vraag of we nog voor de secundo's (hoofdgerechten) wilden gaan. Met de dolce (nagerecht) nog in het achterhoofd hebben we die maar overgeslagen.

Het nagerecht was ook deze keer weer fantastisch, een caloriebom van jewelste (chocolademuffin met warme zachte chocoladevulling die over huisgemaakt vanille en kaneelijs liep) dus dat zorgde er voor dat we tot in de laatste gaatje gevuld waren.

En zoals altijd, de wijn uit de streek was weer uitstellend, een Barbera d'Asti 2008 (voor €10) en natuurlijk ter afsluiting de Rozengrappa uit de streek.

Gelukkig hebben we een NL kenteken, dat staat garant voor niet aanhouden en een vriendelijke knik van de Caraninieri.

Teruggekomen in de Borge restte ons niets anders dan heerlijk in de zon met een groot glas water en een goed boek de rest van de dag door te brengen aan het zwembad. Zo kunnen we het nog wel even vol houden.

Overigens voor de lezers onder de lezers: Snel Geld van Jens Lapidus is een waanzinnig spannend boek, a la Stig Larsson. Ook hier weer drie delen die je in een ruk uitleest!

Voor vandaag hebben we nog geen plannen gemaakt. Dat is het heerlijke van vakantie, gewoon zien wat de dag je brengt!

• 02 Juli 2012 - 07:01

Co Van Den Oever:

Het water giert me door de mond. Zojuist een volkoren bammetje kaas met bekertje melk op.... Tja.
    Het klinkt trouwens heel gezellig allemaal. Ik heb wel een idee voor jullie vandaag: maak eens een flinke bergwandeling en in de refugio, die je onderweg ongetwijfeld tegenkomt, bestel je dan wat spaghetti van de haspel......
    Buona giornatta.

• 02 Juli 2012 - 07:01

Co Van Den Oever:

Buona giornatta.

• 02 Juli 2012 - 07:21

Mirella En Niek:

Het klinkt allemaal heerlijk! Hottub, flesje bubbels, 6 aintipasti, muffin zoals die hoort te zijn.. En Co, je bent niet de enige die het gewoon normaal houdt hoor.. Vanmorgen een bakje yoghurt :)

Geniet lekker van het zonnetje en ik zet me alvast op de lijst voor de boeken.. over 4 weken ben ik aan de beurt voor het zonnetje.

• 02 Juli 2012 - 07:37

Michel & Wilma:

Hoi Fred & Ans,
    Klinkt allemaal zoals het hoort te zijn! Lekker genieten van het goede leven. Super te lezen dat jullie fantastisch weer hebben...vergeet niet een beetje mee te nemen voor de 15e!
    Groetjes en tot snel.
    M&W