Voor een appel en een ei - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu Voor een appel en een ei - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu

Voor een appel en een ei

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

26 Juni 2013 | Italië, Olmo Gentile

Ja, wat schrijf je over een dag waarop je echt helemaal niets hebt gedaan. Ontbijten (heerlijk weer overigens), espresso drinken, aan het zwembad van de zon genieten, boek uitlezen (Overkill van Escober, een aanrader), sandwich van Ed verorberen (gemaakt op advies van Natasja), flessen water leegdrinken, wit wijntje op he terras, heerlijk buiten diner met een heerlijke wijn en sterren kijken in de hottub met bubbels. Eigenlijk allemaal vakantiedingen waar jullie (althans de meesten vann jullie) in het koude en regenachtige Nederland niet op zitten te wachten. Zeker niet als ik jullie dan ook nog aangeef dat vanmorgen weer een prachtige blauwe lucht vanuit het raam te zien is en we wellicht weer zo'n prachtige dag tegemoet gaan.

Dus toch maar (net zoals vorig jaar) wat bijzondere informatie over de wet en regelgeving in Italie. Bij het kopen van een huis moet je er heel goed op (laten) letten dat de verkoop plaatsvindt door alle eigenaren. Het kan namelijk zo zijn dat er na de verkoop nog ergens een briefje opduikt waarin staat aangegeven dat de persoon in kwestie het huis geërfd heeft van de eigenaar en hij dus nu ook eigenaar is van jou met bloed zweet en tranen verbouwde huis. Iets waar een kennis van Natasja en Ed mee werd geconfronteerd toen bleek dat na de verbouwing een heel klein deel van de grond waarop het huis verbouwd was via vererving nog aan iemand anders toebehoorde. En de notaris aansprakelijk stellen? Dat werkt dus niet, je bent gewoon de sigaar.

Hetzelfde kan je overkomen wanneer je een stuk van je grond laat gebruiken door je buurman. Bengt hij jou dan al is het maar een doos eieren, dan wordt dat beschouwd als betaling en heb je vanaf dat moment geen zelfstandig recht meer op het gebruik van die grond.

Vreemde jongens, dus waren we het gisteren aan de dinertafel er met zijn allen snel over eens dat één Europa nog ver weg is.....

Vandaag maar eens kijken wat we gaan doen, wellicht een bezoek aan Gianni en Christina om nog wat dessertwijn te proeven en mee te nemen.

• 26 Juni 2013 - 10:02

Mirella En Niek:

Toe maar hoor.. het is gelukt, jaloers! Gelukkig schijnt er vandaag hier ook een zonnetje, al is het magertjes en frisjes maar dat mag de pret niet drukken.

• 26 Juni 2013 - 11:06

Co Van Den Oever:

Dank professor de Meij voor dit college.
    Toen wij jaren geleden heel stiekem ook eens naar een nederig stulpje keken aan het Idromeer, werden wij daar ook van alle kanten voor gewaarschuwd. Ook was het gebruikelijk om geld onder de tafel door te schuiven om tot en goede afronding van de aankoop te komen. Aangezien wij wat dit betreft zeer behoudend zijn, hebben wij ons geld maar, zoals jullie weten, vastgezet. In Spanje schijnt het niet veel anders te zijn. Een goede advocaat is hier, naast een makelaar, een absolute must. Trouwens er staan hier schitterende, al of niet illegale, huizen te koop tegen redelijke prijzen.
    Ik heb genoten van deze leerzame editie van "Waar ben jij.nu".
    Veel plezier vandaag en graag tot morgen.
    Groet, Co.