De afgrond - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu De afgrond - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu

De afgrond

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

27 Juni 2013 | Italië, Olmo Gentile

Een onheilspallende titel deze keer. Zijn wij de afgrond ingereden toen we moesten uitwijken voor een drieste Italiaan die als een Enzo Ferrari de berg afkwam? Nee, dan hadden we dit stukje niet kunnen schrijven. Misschien zijn we de in de afgrond gevallen tijdens een wandeling. Ook dat is onwaarschijnlijk omdat we de hele dag gewoon niets doen en dus zeker niet gaan wandelen. Nee, het gaat over de verzakking bij de Borgo, veroorzaakt door de overvloedige regenval van de afgelopen weken, toen wij er nog niet waren. Vlak bij het huis van Natasja en Ed is een groot deel van de weg inclusief de fundering gewoon weggezakt in de afgrond. De perenboom die dicht bij het huis stond staat nu zo ongeveer tien meter verder. En over de oorzaak tast men in het duister. Heeft wel tot gevolg dat er de komende periode (winter) hard gewerkt moet worden aan het herstel want het risico is aanwezig dat er nog meer in de afgrond verdwijnt inclusief de woning...... Dus alle andere plannen in de ijskast? Hun kennende niet dus de buitenkeuken gaat er komen voor het volgende seizoen. Weer een reden om terug te komen.

Gisteren hebben we onze dessertwijn voorraad (kleine flesjes kunnen we nog kwijt in de elfer) aangeviuld bij Chtistina en Gianni van Fortetto dela Luja. Zij produceren als enige in de streek biologische wijnen en op hun domein (met subsidie van het WWF) vind je een enorme verscheidenheid aan vlinders en wile orchideen. Daarnaast ook veel rozen en vruchtbomen die een heel bijzonder aroma aan de druiven meegeven wat je ook duidelijk aan de wijnen kunt herkennen. De dessertwijnen kennen een arbeidsintensief productieproces (met de hand plukken, sorteren, drogen, selecteren, persen, etc.) maar het uiteindelijke resultaat mag er zijn. Heerlijk.

Via een vriend van hun (Berta Distelleria) laten zij hun schillen verwerken tot Grappa, ook daar maar een flesje van meegenomen. Tenslotte is er geen beter digestief als Brachetto Grappa!

Voor het diner hadden we gereserveerd bij Il Giardinetto. Franzesca stond ons al weer op te wachten en de keukenbrigade (haar zus) was al weer druk in de weer om ons van heerlijke gerechtjes te voorzien. Dan valt toch weer eens te meer op hoe eenvoudig en smaakvol de Piemontese keuken is. Geen poespas, gewoon natuurlijke ingrediënten, allemaal prima van smaak. Wellicht speciaal voor ons (?) een voorgerechtje van Zucchini met paprikasaus, een oranje verrassing (zie foto). En toen we vertrokken stond de hele familie ons weer uit te zwaaien: Arrivederci, Ciao Ciao. Tot volgend jaar!

• 27 Juni 2013 - 11:17

Co:

Dit wordt dus een wedstrijdje natuurrampen.
    Wij in Spanje een aardbeving en jullie proberen eroverheen te gaan met aardverzakkingen/verschuivingen. Nou, jullie hebben gewonnen.
    Eng verhaal hoor. Het zal je toch maar gebeuren dat het huis waar je in logeert een toeristisch uitstapje gaat maken ........ Tegen de natuur begin je niets.
    Heerlijk verhaal over die wijnen. We kunnen echter moeilijk geloven dat die Berta echt Distilleria met haar achternaam heet. Als dat echt zo is dan kan je ook niet anders dan je bezighouden met drank.
    Puur en biologisch eten. Heerlijk, ook qua kleur prachtig. In de streek waar wij nu verblijven is het met de eetgelegenheden bitter slecht gesteld. 's Avonds is er in de wijde omgeving geen restaurant open. Lunchen kan wel uitgebreid. Gisteravond ten einde raad bij een bezinepomp aanbeland. Menu de dia dan maar. Vreetschuur bij de pomp is 24 uur open.... Dat klopte, alleen geen menu de dia. Toch, in een achterafsteegje een Engels restaurantje gevonden: The Village Inn ..... Brrrrrrr....... We hadden toch beter een danwich kunnen nemen in de vreetschuur bij het pompstation.
    Nou ja, we weten in Ede nog wel een tapa's restaurant.
    Groet Co.

• 27 Juni 2013 - 18:14

Claske:

Jeetje, wat een verhaal. Het stomme is dat wij het er in mei nog over gehad hebben dat die huizen daar zo tegen een heuvel gebouwd zijn en dat best eng is als het natuurgeweld daar toeslaat. Dick zei nog 'die huizen staan er al zo lang, kan niks mee gebeuren.....' Dan is dit echt schrikken zeg.

Erg leuk om jullie verhalen te lezen nu ik zelf weet hoe het er uit ziet daar. Ik liep hopeloos achter met lezen, jullie hebben de vaart er aardig in ;-) Maar het is heel leuk om al jullie avonturen achter elkaar te lezen.

Doe Natasja en Ed de groeten van ons. En gelukkig inderdaad geen 'ansenfred-weer'. Nee, dat hebben wij hier. Gaan jullie nog een dagje naar Turijn? Dat vonden wij echt een bijzonder leuke verrassing.