Hoe groter de oorbel..... - Reisverslag uit Lencloître, Frankrijk van Fred Meij - WaarBenJij.nu Hoe groter de oorbel..... - Reisverslag uit Lencloître, Frankrijk van Fred Meij - WaarBenJij.nu

Hoe groter de oorbel.....

Blijf op de hoogte en volg Fred

23 Juli 2013 | Frankrijk, Lencloître

De opmerking van Michel en Wilma dat de Fransen van West Europa een museum willen maken heeft ons we; weer aan het denken gezet. Zeker toen we de markt gisteren in Richelieu bezochten. Een aantal marktkramen op het dorpsplein, voorzien van artikelen welke zo uit de TV opnames van Stiefbeen en Zoon gehaald zouden kunnen zijn. Hoedjes, keukenschorten, directoires, vlaggen met Che Guevara, wiet- en bandebom T-shirts, alsof we in de jaren 60 terug waren gekomen. En wat nog het meest frappante was, het was geen set voor een filmopname, nee, er werd echt in gehandeld. Dat bracht mij ook weer tot een gebeurtenis die ik jullie nog niet heb verteld. Toen wij hier aankwamen en door de eigenaresse werden rondgeleid kwam ook de borg en de aansprakelijkheid voor het zwembad aan de orde. Daar moest natuurlijk een ontvangstbewijs en een contractie voor worden getekend. Uit haar mapje kwamen vier velletjes papier en, of je het gelooft of niet, een velletje carbonpapier. Ontvangstbewijs werd uitgeschreven, zwembadcontract werd geschreven en vervolgens ondertekend. Helaas laat onze internetverbinding (9k per seconde) het niet toe om jullie een fotootje van onsen carbondoordruk te sturen maar we bewaren hem voor een gezellige avond met een glaasje franse wijn.

Na een drankje op het terras van het dorpsplein (overigens is 5€ voor een pilsje weer helemaal van deze tijd) snel terug naar ons onderkomen. Daar zouden we jullie ook nog iets van vertellen. Op zich is het prima hier, mooi groot zwembad, kinderen kunnen de hele dag doen en laten wat ze willen, alles wat je nodig hebt is op een of andere manier wel aanwezig, maar……… Van de drie douches die we hebben is er eigenlijk maar 1 die voor mensen met een normale lengte goed te gebruiken is (alleen daar brand geen licht in), electriciteitsdraden hangen onafgedopt aan het gelukkig hoge plafond, iedere kamer is voorzien van allerlei verschillend meubilair en het is iedere keer weer een gok of het licht het doet of niet. Overigens is het met het meubilair en andere prullaria die hier overal in huis staan wel overduidelijk dat de eigenaar een handelaar is in brocante, het franse woord voor overtollige rotzooi. Maar zoals gezegd, het zwembad vergoed een hoop, zeker wanneer het zoals gisteren 37 graden is.

Wij hebben overigens ook nog een prijsvraag bedacht. De hele dag door worden we geconfronteerd met uitspraken van onze kleindochter Noor. Zo na een paar dagen kunnen we haar speciale taaltje wel een beetje begrijpen maar zo nu en dan is het toch echt gissen. We zullen er jullie drie geven en een mooie fles wijn verloten onder de goede oplossingen:
boem hettetet kountje kan niet laden
opa's eie bil
konfies

Naast de uitspraken van Noor worden we zo nu en dan ook verrast door de meer filosoferende uitspraken van Niek. Gisteren tijdens het diner kwam Niek opeens met de opmerking (uit het niets): Hoe groter de oorbel hoe lager het IQ. Waar haalt hij het vandaan. Vandaag nog geen plannen, we zien wel, het is tenslotte vakantie.

• 23 Juli 2013 - 21:42

Michel & Wilma:

Hoi Fred, Ans en de rest,
    Wat moeten we in godsnaam met dat land en hun oudbollige denkwijze. Los van het eten (ganzenlever) en hun wijnen (bourgogne) kunnen ze er beter een hoge muur omheen zetten.
    V.w.b. De prijsvraag moeten we helaas afhaken...we kunnen er absoluut geen chocolade van maken. Veel succes daar met het oplossen:-). By- the-way...die fles wijn als prijs klonk wel goed.
    Hier nog steeds alles ok...het wachten is op de bui met onweer.
    Groetjes en tot het volgende bericht.
    M&W

• 24 Juli 2013 - 17:25

Co Van Den Oever:

Een late reactie. Dat komt omdat ik, de dikke van Dale, Wikipedia, PrietPraat woordenboek, Bargoons naslagwerk, fonetisch geschriften en weet ik wat nog meer heb geraadpleegd.
    Helaas er was geen goede vertaling te vinden. In de overtuiging dat die fles wijn toch wel een keer naar mij toekomt zie ik af van deelname aan deze quiz.
    Groet,
    Co.