Passie en bubbels - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu Passie en bubbels - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu

Passie en bubbels

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

04 September 2015 | Italië, Olmo Gentile

Het voorgenomen bezoek aan Gianni en Christina van Fortetta dela Luja stond voor gisteren op de planning. We wilden dat combineren met een wijnproeverij op Borgo Maragliano in Loazzolo, een wijnboer die zich volledig heeft gespecialiseerd in fantastische spumantes. Een mooi vooruitzicht voor de donderdag. Aangezien het weer niet helemaal top was eerst in de late ochtend nog even naar Cortemilla waar we op aanraden van Mario en Vanessa de in de regio heel bekende Bachi’s kochten bij de vele malen onderscheiden banketbakker. Na een espresso doppio en een cappuccino weer terug naar de Borgo om ons voor te bereiden op de wijnproeverij.

Na een enerverende rit richting Loazzolo met prachtige vergezichten aangekomen bij Maragliano. Een prachtig bedrijf waar duidelijk te zien was dat dat de laatste jaren behoorlijk was geïnvesteerd. Dat bleek ook wel uit het verhaal van de vrouw des huizes die ons vertelde dat haar man een aantal jaren geleden de zaak van zijn vader had overgenomen en het over een heel andere boeg had gegooid. Tot hij het overnam (na zijn studie aan de universiteit) leverde zijn vader de druiven van 29 hectare wijnstokken aan de grote wijnproducenten. Zeker geen vetpot maar het zelf produceren was niet meer rendabel geweest. De zoon wilde weer terug naar het zelf produceren maar dan echte kwaliteit en een specialisatie. Zijn vader geloofde in hem alhoewel dat bij de start soms heel moeilijk was als hij zag dat tijdens het groeiseizoen zijn zoon 30% van de druiventrossen afknipte om de rest van betere kwaliteit te krijgen. En het vertrouwen is terecht gebleken. Maragliano maakt nu de meest fantastische spumantes en exporteert 80% van de productie naar het buitenland. Wij zagen pallets klaar staan voor Nederland, Cleveland, Sausalito en Hong Kong. 20% werd verkocht in Italië, dat mocht best wat meer zijn omdat de marges bij de export erg laag zijn.

Na een rondleiding over het bedrijf, een bezoek aan de wijnkelders en het zien lossen van de net geoogste druiven (het wordt een fantastisch wijnjaar want het suikergehalte van de druiven is 13% t.o.v. de normale 11,5 tot 12%) was het tijd voor de proeverij. Van de meest eenvoudige makkelijk drinkbare tot de 3 jaar op fles gegiste rose spumante. In een woord geweldig. Een fantastisch mooi product, gemaakt door een familie waar de passie voor het wijn maken van af spatte. Mooi om dat te zien en te ervaren. Na het kopen van twee doosjes bleek dat het al veel te laat was geworden om nog naar Gianni en Christina te gaan dus dat werd verplaatst naar vandaag en vervolgens gingen we op weg naar Frankino, het restaurant voor de locals in Loazzolo. Uiteraard weer hel verlicht en inderdaad helemaal vol met de plaatselijke bevolking. Geweldig om al die druk gesticulerende mensen aan tafel te zien zitten, allemaal bezig de wereld te verbeteren. Maar toch ook we een volkje dat zo nu en dan heel sjovinistisch kan zijn en de buitenlanders met de nek aan kijkt. Natasje vertelde het verhaal van de ervaring tijdens een Aperitivo op de zondagmiddag. Bij zo’n aperitivo kun je tijdens je drankjes gratis gebruik maken van een buffet. Natasja en haar gasten zagen de Italianen van jong tot met name oud zich storten op het buffet, elkaar wegduwend met de ellebogen om met volgeladen borden weer aan tafel te gaan en zich vol te eten om daarna weer snel voor de tweede en zelfs derde ronde te gaan. Duwend en trekkend maakten zij keer op keer het buffet leeg zodat Natasja en de gasten steeds de spreekwoordelijke hond in de pot vonden. Uiteindelijk lukte het een van de gasten om vier stukjes groente taart te bemachtigen en toen brak de hel los. Wat ze wel niet dacht on zo veel stukjes te nemen, en zeker om ook voor anderen te halen, dat was helemaal niet de bedoeling. Natasja probeerde een en ander toch een beetje uit te leggen door ook op het gedrag van de andere gasten te wijzen maar het werd alleen maar van kwaad tot erger. Het escaleerde zelfs zo erg dat de ober dreigde om er de politie bij te halen. Vraag is dan natuurlijk wat hij tegen de politie zou moeten zeggen (‘We hebben hier een paar Nederlanders die betaald hebben voor een drankje…..?????) maar toch. Het was dat uiteindelijk de eigenaar van het restaurant op het tumult af kwam om de zaak weer tot rust te brengen want anders……..

Vandaag dus maar naar Gianni en Christina om nog een paar flessen le Grive te scoren. Overigens voor de liefhebbers van Grappa onder de lezers. In Cortemilla zit een kleine producent van hele bijzondere Grappa’s. Elke keer dat wij of gasten van Natasja daar komen vraagt hij of we zijn producten niet in Nederland willen verkopen, dat zou voor hem een fantastische stap zijn. Dus voor geïnteresseerden, hier ligt de kans.

• 04 September 2015 - 11:16

Co:

Dat was even wennen. Je zet de wekker om te lezen wat er nu weer aan de hand is in Italië en dan moet je wachten tot na de koffie........

Waarom zitten we op de camping in Winterswijk en niet in Bella Italia vroeg ik me af tijdens het lezen van de dagelijkse hersenspinsels van Fred. Natuurlijk is de Achterhoek mooi, maar daarmee vertel ik de meeste lezers niets nieuws. Volgende keer toch maar weer richting zuiden.

Het a-sociale gedrag van mensen tijdens een buffet is echter internationaal en niet alleen voorbehouden aan Italianen. Ooit maakten we de fout om een all-inclusive reisje te boeken....
    Borden vol, de vis tussen het vlees en er moest welhaast een hekwerk om het bord geplaatst worden om al dat eten niet van het bord te laten vallen......
    Ook het jaarlijkse etentje op de school waar ik werkte liet dergelijke taferelen zien.

Nee, bij nader inzien dan toch maar eten in de caravan in Winterswijk.
    Fijne dag en groet
    Jacoba

• 04 September 2015 - 11:53

Mirella:

Volgens mij ligt die Porsche al aardig aan de grond met al die kistjes, flesjes en worsten van de mannen.. Kan er nog meer bij? Jullie hebben tenslotte nog een paar dagen om wat te verzamelen.

En Co, verschil moet er zijn. Het all inclusive principe is mij ook zeker niet vreemd, borden vol, het liefst twee. Waarvan uiteindelijk de helft blijft staan met de opmerkingen 'lussiknie', 'veulstevet', 'isniegaar' en 'kzithastikkvol'. Om vervolgens nog aan te vallen op het toetjes-buffet, want we hebben er tenslotte voor betaald! Fijn te horen dat ook de Italianen deze kunst hebben over genomen. Nu het handdoekjes-leggen nog en wij zijn bondgenoten!

• 04 September 2015 - 17:08

Richard:

Hadieansenfred,

Ik zag laatst een Kever met een trekhaak aan die haak zat nog een halve Kever. Nu heb ik die 911 al een tijd niet gezien maar Porsche en de Kevers zijn bloedbroeders. Dus mijn vraag, je hebt toevallig niet een sleur ding erachter hangen? Met de opschrift importazione di vino "ansenfred" want al dat drank dat past nooit!

Dat eetgelag moet of ontzettend lekker zijn geweest of er is echt crisis in Italië. Normaal zijn dit Russen die soort gedrag vertonen. Ooit en een AIC concept een Rus de verse vis met graat en al weg zien kauwen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, het kan verkeren.

Mirella het kan erger, ik hoor vandaag dat in Spanje, Nederlanders en Fransen hun plek reserveren met een handdoek...... op het strand!
    Dan is Winterswijkse strandbad wel beter, wel Duitsers maar geen handdoeken reserveringen.

Gegroet.

• 04 September 2015 - 17:53

Michel & Wilma:

Hoi F&A,

Het blijft een vorm van masochisme om jullie reisverslag te lezen. Alle verhalen over mooie wijnen, lekker eten, grappa's etc. Vreselijk, hoe houden jullie het uit.

Wij in ieder geval niet en daarom gaan we maar snel naar Toscane...op naar het mooie weer, het lekker eten, de mooie wijnen, etc.!

Geniet nog even lekker met z'n 2-tjes. Koop niet teveel wijn...in Nederland moet de 911 ook nog over de snelheidsdrempels:-)!

Groetjes
    M&W

ps. vwb de Grappa's...misschien iets voor Boonstra?!