Piazza Duomo - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu Piazza Duomo - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu

Piazza Duomo

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

28 Juni 2016 | Italië, Olmo Gentile

Om jullie maar gelijk gerust te stellen, van de mogelijke aanwezigheid van relmuizen is tot op heden niets meer vernomen. Het lijkt er dus op dat het slechts een kleine waarschuwing was in de trant van: We zijn jullie nog niet vergeten. Vanmorgen overigens wel verrast door een kleine schorpioen op de badkamervloer, tissue er overheen en maar weer naar buiten leek de beste oplossing. Ook die gast kunnen we dus weer van ons lijstje regelmatige Borgo bezoekers afstrepen.

Voor ons doen moesten we vroeg uit de veren, 9 uur present aan het ontbijt want wel wilden naar Alba. En geloof het of niet, hier gaan alle winkels om 12:30 uur dicht en dan pas weer om half vier open. Geeft je wel de gelegenheid om lekker lang te lunchen overigens. Een mooie rit naar Alba, uiteraard met de kap open (27,5 graad is de ideale temperatuur) en proberen super benzine te bemachtigen. Dat is nog wel een hele uitdaging, lezers van het eerste uur kunnen zich vast nog wel herinneren dat wij super hadden getankt in Alba enige jaren geleden en vervolgens als een repeterend machinegeweer de eerste 10 kilometer hebben moeten rijden. Zou er een beetje vuil in de benzine hebben gezeten? Wat toen namelijk ook al vreemd was was dat er voor super speciaal iemand van binnen geroepen moest worden om de tankgreep met een sleuteltje te ontgrendelen. Zo vaak werd het verkocht. Onze vaste leverancier van super was helaas uitverkocht dus maar een beetje met 95 getankt zodat we gemiddeld nog op 97 zaten. Gelukkig vonden we in Alba Racing 100 dus alles weer OK.

Piazza Duomo in Alba staat op nummer 17 van de 50 beste restaurants ter wereld. Nu heeft Piazza Duomo ook een Brasserie waar vanuit dezelfde keuken als de Piazza zelf heerlijke betaalbare lunchgerechten komen. Daar hebben we dus van een heerlijke lunch genoten samen met de Italian Businessman die geheel in de traditie van Italië de lunch lieten vergezellen van een heerlijke fles wijn. 's Middags onderhandelen lijkt dus nog steeds een ideale optie als je aan de eisende kant zit. Voor de aardigheid nog even gekeken bij Piazza Duomo waar zelfs de dress code bij de menukaart staat aangegeven. Menu degustatione voor 240E, bijpassend wijnarrangement 120E dus toch maar geen reservering gemaakt. De wijnkaart was ook een openbaring, prijzen tussen de 85E en 1000E en dan denk je per fles, maar nee, in sommige gevallen was het echt 1000E per glas! Gekkenwerk, maar toch leuk om eens gezien te hebben.

Teruglopend naar de parkeergarage schrokken we opeens op van een stem achter ons. 'Hè de Vries, deze kant op!' We keken om en keken recht in het gezicht van een man in lichte kledij op van Bommel sportschoenen. Iets verder weg liep de man die wij herkenden van de Google zoekopdrachten als Meneer de Vries. Ietwat schrikkerig ontweek de in het licht geklede man onze blik en Meneer de Vries meetrekkend verdween hij in een van de zijstraatjes die Alba rijk is. Moesten we er nu achteraan of moesten we het eerst maar eens in de groep gooien om te kijken hoe we deze ontwikkeling nu moesten plaatsen. We kozen voor het laatste. Misschien niet de slimste oplossing maar we waren ook zo verbouwereerd dat rennen door Alba ons op dat moment ook niet de juiste oplossing leek.

Zou het dan zo zijn dat de minnaar van Mevrouw de Vries ook de minnaar van Meneer de Vries was of zou hij Meneer de Vries in gijzeling hebben? Scenario's te over, vanavond na een verfrissende duik in het zwembad maar eens alles de revu laten passeren en de vervolgstappen bepalen.

Overigens, de spell checker doet soms rare dingen, de prik-kopjes tent was een verzinsel van de checker, wij bedoelden natuurlijk de prik-popjes tent!

• 28 Juni 2016 - 18:44

Co:

Voor een mens met een, hoop ik, normaal IQ is het bijna niet meer te volgen. Wie doet het nu met wie, waar en waarom. Misschien zijn ze alle drie bi-sexueel en hebben ze het interview van de paus gehoord toen hij het had over tolerantie en respect voor anders geaarden. Mogelijk gaf deze uitspraak van de kerkvorst een vrijbrief aan dit triootje om in Italië een amoureus rendez-vous te hebben. Uiteindelijk is het zo dat ....als er drie vechten om een been.... Het zou een motief kunnen zijn. Jaloezie. Alhoewel het lijk niet boven water is weten we nu dat meneer de Vries in ieder geval niet onder de groene Borgo-zoden ligt.

Wat betreft de prijzen bij Piazza Duoma het volgende: uit zeer betrouwbare bron weet ik dat er in Rome recentelijk nog een bedrag voor water op de rekening stond van € 190,00. De sterrentent, waarvan me de naam ontschoten is, had een heuse waterkaart. Overbodig te melden hoe hoog het bedrag voor eten en wijn was. O ja, wel vier personen.

• 28 Juni 2016 - 20:18

Mirella:

Daar zegt Co me wat.. Het been! Het kunstbeen van mevrouw de Vries om de voetstappen in de Borgo te maken om vervolgens iedereen mee om de prachtige Borgo-tuin te leiden. De stroopwafels zijn uit het holle deel van het been gevallen! Dus toch een relmuizen stunt, alles om jullie te doen denken dat er iets heel anders aan de hand is.

Oren en ogen open houden, en ook de kap maar dicht. Je weet nooit wat we uit de lucht komt vallen!