Tunnels, sneeuw en herfstbladeren - Reisverslag uit Disentis, Zwitserland van Fred Meij - WaarBenJij.nu Tunnels, sneeuw en herfstbladeren - Reisverslag uit Disentis, Zwitserland van Fred Meij - WaarBenJij.nu

Tunnels, sneeuw en herfstbladeren

Door: Anna en Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

25 December 2008 | Zwitserland, Disentis

Een wat vreemde titel voor dit bericht zullen jullie wellicht denken. Maar geduld, aan het einde van het bijna dagelijkse verhaal zal jullie alles duidelijk zijn.

Gisteren helaas geen update, internet lag er uit in het hotel nav een nieuw geplaatste server.Gelukkig is alles weer gemaakt en hebben we weer contact in de digitale wereld. De dag van gisteren stond weer in het teken van skieen en wandelen. Anna had haar laatste twee prive uren met Jan en ik heb een nieuwe wandelroute gevonden. Stel je daar overigens maar niet al te veel van voor, begin en eindpunt is altijd het terras waar ze heerlijke koffie schenken en waar je prima in de zon kunt zitten met (sorry Co) uitzicht op de besneeuwde hellingen. Dan is het ook altijd weer een genot om te zien hoe de kleine kinderen genieten in de sneeuw en via zelg gemaakt glijbanen en sneeuwhutten hun eigen wintersport beleven. Anna is overigens over haar ergste angsten heen en is al een paar keer zonder Jan geheel zelfstandig de rode piste afgegaan. Prachtwijf toch, niet?

Gisteravond, Weihnachtsabend, dus geen activiteiten in het hotel. Onze Giancarlo had voor ons een plek gereserveerd in een restaurant in het dorp, waar we wandelend naar toe zijn gegaan (konden we tenminste nog een extra flesje wijn bestellen!). In dat restaurant werd ons een prima kerstmenu voorgeschoteld. Weliswaar weer een heel hoog Nusslisalat gehalte, maar de wijn (Chardonnay uit de streek) was helemaal TipTop. OP de terugweg hoorden we de klokken van alle kerken in de ongeving luiden om aan te geven dat de Kertnachtmis zou beginnen. Anna was niet te houden en dus zijn we de eerste de beste kerk binnen gelopen waar we een hele traditionele retro romaanse kerstdienst hebben bijgewoond. Niet echt uitbundig maar toch een hele ervaring. Na der dienst naar huis en na een heerlijk glas Brachetto d'Aqui heerlijk de koffer in. Vanmorgen, jullie zullen het nauwelijks geloven werden we om kwart voor negen wakker, keken naar buiten en......... het sneeuwde. Een mooier begin van de Kerst hadden we ons na gisteravond niet kunnen voorstellen.

Geen skieen vandaag, maar we kozen voor een tocht met de Matterhorn-Gotthard bahn, de trein die ons via de Oberalppas naar Andermatt zou brengen (en weer terug). Een fantastische tocht waar we heel goed konden zien waar de weg ophield en waar wij dus bijna een week geleden voor een grote sneeuwhoop hadden gestaan. Andermatt is heel andere koek dan Disentis. Een hele drukke plaats met heel veel dagjestoeristen uit Zurich en Luzern en derhalve toch een heel stuk mondainer en drukker dan ons dorp. Onderweg zagen we trouwens ook nog de autotrein die de auto's van Andermatt naar Disentis kon brengen waar we vorige week net te laat voor waren. Misschien een volgende keer.

De trein reed overigens dwars door de sneeuw, alleen de rails en de tandradbaan waren vrijgemaakt en had absoluut geen last van vorst, gladheid of bladeren op de rails. Kunnen jullie je nog verhalen herinneren van de eerste herfstbladeren op de rails in Holland? Daarbij zijn we met de trein (net als vorige week met de auto)door een aantal grote tunnels heen gereden en dachten jullie dat wij daar een keer voor stil hadden moeten staan ivm te hoge auto of trein. Echt niet, misschien een tip voor Rijkswaterstaat om de constructeurs van de Swalmen tunnels eens een telefoontje met hun Zwisterse collega's te laten plegen?

Dat was het weer voor vandaag, vanavond heeft Renzo voor ons vleesfonde (uiteraard Mit Salat) in gedachten, morgen horen julle meer! Groeten uit een nog steeds (het is niet anders) besneeuwd Zwitserland! ,

• 25 December 2008 - 17:57

Michel En Wilma:

Hoi Fred en Ans,
    Allereerst hele gelukkig Kerstfeest. Zo lezende maken jullie weer van alles mee en genieten jullie volop. Hier (incl. de 6 poezen) alles OK.
    Groet en geniet van het goede leven.
    Michel en Wilma

• 25 December 2008 - 18:10

Mirella:

Zozo net thuis van oma wegbrengen. Dat had ze toch maar mooi weer meegemaakt en kon niemand van haar afnemen. Gelukkig!!! Oma heeft het naar haar zin gehad en wij ook. Bente was, zoals altijd, haar blije zelf (met staartjes!! die om de 10 minuten gechecked werden of alles er nog zat ;-))
    Niek heeft de kerstman gezien, dus die bestaat ECHT!!
    Fijne maaltijd mit salat, altijd gezond.. Wij ploffen uit elkaar dus zo op de bank en niks doen.
    Knuffels van ons

• 26 December 2008 - 12:27

Claske & Dick:

Wat is het prachtig daar zeg!!!!. En wat heerlijk dat Anna daar zo heerlijk van de berg afsuist. Wij zijn best jaloers hier. Wij moeten het doen met het witte ijslaagje op de voorruit van de auto. Ik vraag of Dick zo voor mij het skispel voor de WII kan downloaden. Doe ik ook een beetje mee. Heel veel plezier nog, maar daar twijfel ik niet aan.
    Tante Clas & Dick