Met 30 knopen over de St Lawrence - Reisverslag uit Miramichi, Canada van Fred Meij - WaarBenJij.nu Met 30 knopen over de St Lawrence - Reisverslag uit Miramichi, Canada van Fred Meij - WaarBenJij.nu

Met 30 knopen over de St Lawrence

Door: Anna en Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

22 Juni 2006 | Canada, Miramichi

Met 30 knopen over de St Lawrence rivier, dat was pas een ervaring. Nadat we vanmorgen uit Tadoussac waren vertrokken richting New Brunswick stond ons bij Forrestville weer een nieuwe ervaring te wachten, de oversteek van de St Lawrence rivier. Op dat punt ongeveer 55 km breed. (Wisten jullie overigens dat de St Lawrence rivier met een lengte van 3275 km een van de langste rivieren ter wereld is?) Toen we de oversteektijd van 55 minuten zagen dachten we: Dat moet we heel snel gaan! Nou, dat ging het ook. Toen de catamaran de haven uit was ging het gas erop en kliefde de boot met 30 knopen (ongeveer 50 km uur) over het water! Fantastisch. Onderweg nog tweemaal Beluga walvissen gespot! Wij beschouwen ons nu als kenners. Wist je dat de bevruchting bij walvissen na een uitbundige staartklapperende hofmakerij ongeveer 10 seconden in beslag neemt? Mannetje en vrouwtje zwemmen dan met de buiken naar elkaar en within no time the job is done! Na 12 maanden draagtijd wordt het jong met de staart eerst geboren, de laatste ‘wee’ is zo sterk dat het jong er met grote snelheid wordt uitgeperst zodat de navelstreng breekt. Dan wordt het jong door zijn moeder en een aantal tantes zo snel mogelijk naar de oppervlakte gebracht om te ademen. De Beluga jongen worden bruin geboren en bereiken via verschillende kleurschakeringen uiteindelijk de volwassen witte kleur. Gisteren hebben we dus jongen van verschillende leeftijden gezien in de baai van Tadoussac.

Na de snelle overtocht stond ons een lange rit naar Miramichi te wachten. Via snelwegen en secundaire wegen hebben we 500 km afgelegd door een sterk wisselend landschap. New Brunswick lijkt soms op Denemarken, dan weer Zweden/Finland en dan is het net of je langs een boulevard langs de kust van Oostende rijdt. Afwisseling genoeg dus! Aangekomen in Miramichi kwamen we bij het statige B&B Governors House. Een werkelijk fantastisch gerenoveerd buitenhuis uit 1840, Werkelijk prachtig. Wij zijn de enige gasten en voelen ons dus de Governor and his wife! Het hele huis staat vol met verzameld antiek, de oom van de vrouw des huizes, de voormalige Governor, was een echte verzamelaar. Zo is de salontafel van de Vanderbilts geweest.

Het diner bestond vanavond uit een home made hamburger en een Crab clubsandwich, eveneens echt home made in een restaurant met een keuken waarin de hele familie stond te bakken en te braden. Van buitenaf zag het er niet uit, het eten en de bediening was echter top!

Morgen (nadat we gewend zijn aan het uur tijdsverschil) gaan we richting Nova Scotia! Dan ook weer wat foto’s, want nu werk ik via de mobiel met een snelheid van 9,6 Kb/sec dus dat werkt niet echt!

Groeten

• 22 Juni 2006 - 06:18

Mirel:

Het klinkt allemaal geweldig! De verschillen die jullie zien door zoveel te reizen is geweldig. Zo doe je steeds weer nieuwe indrukken op.
    Het lijkt mij ook super.

Kus, Mirel

• 22 Juni 2006 - 08:14

Wim En Lida:

Wat een geweldige reis dus dan mogen jullie volgend jaar hier oppassen en gaan aaltje ik naar canada.
    Liefs en groetjes Lida en Wim

• 22 Juni 2006 - 18:18

Ad En Co:

Wat een roekeloos gedrag van jullie om met zo'n snelheid over de St. Lawrence rivier te knallen. Hebben jullie nooit van de Titanic, de Estonia of de Herold of free Enterprise gehoord ?
    Nou dan ...........

Mooie verhalen allemaal.
    Ze zijn we er ook een beetje bij. Trouwens, wat duurt dat lang zeg: 10 sec.voor de bevruchting ...........

Wij overwegen toch om onze Spanje-vakantie om te boeken naar een Canada.

Lieve schatten, veel plezier nog en bedankt maar weer voor de berichten.

Groetjes,
    Ad en Co.