Trop vite en splatjespoets - Reisverslag uit Lencloître, Frankrijk van Fred Meij - WaarBenJij.nu Trop vite en splatjespoets - Reisverslag uit Lencloître, Frankrijk van Fred Meij - WaarBenJij.nu

Trop vite en splatjespoets

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

22 Juli 2013 | Frankrijk, Lencloître

Als je een dag helemaal niets anders doet dan luieren, lezen, zwemmen, zonnen en op zijn Frans met zijn allen aan de tafel heerlijk ontbijten en de BBQ producten van Mick nuttigen dan is er tijd om alles nog eens op een rijtje te zetten. Dan komen er ook weer leuke dingen en gebeurtenissen van de afgelopen dagen naar boven die de dagelijkse stukjes nog niet gehaald hebben. Zo deden we op weg hier naartoe met zijn allen een spel in de auto, Scolar, waarbij iedereen op zijn niveau vragen moest beantwoorden. Niek las de vragen voor en kwam met de onvergetelijke vraag of Oma wist wat splatjespoets was. Na de nodige lachbuien kwamen we er achter dat de vraag ging over spachtelputz, een woord dat we vanaf nu dus echt veranderd hebben in platjespoets.

Zoals jullie weten is de maximum snelheid op de autoroute 130 km per uur. Maar ja, de volvo kan harder en dat deden we dus ook, wetend dat in de meeste gevallen de bekeuringen toch niet naar Nederland komen. Tenslotte staan een collega van mij en ik ook prachtig op de foto met 180 km per uur maar tot op heden nog geen afdruk van de foto ontvangen. Maar goed, opeens zag ik in mijn ooghoek een groot bord aan de kant van de snelweg met een lichtkrant daarboven waarop de volgende knipperende mededeling stond: 76-LVZ-4 TROP VITE! Het duurde even voor we het ons realiseerden, maar dat waren wij echt. Nu maar afwachten of dat nog gevolgen heeft.

Ans is zoals gewoonlijk vanmorgen vroeg (nou ja, 8 uur) gaan zwemmen, het bad was nog leeg zodat ze rustig haar baantjes kon trekken. Maar of onze waterratjes daar oren voor hebben, binnen de kortste keren waren ze ook in het water, weg met de rust, maar wel gezellig.

Straks weer even naar de boulanger, lekker ontbijten en op naar Richelieu (nee, niet de kardinaal) want daar zou en typisch Franse markt moeten zijn. We zullen zien en er morgen weer uitgebreid verslag van doen. Het is hier overigens prachtig weer, ver boven de 30 graden, 's nachts koelt het nog wel steeds af dus kan niet beter.

Morgen iets over onze accomodatie, die is ook echt Frans.

• 22 Juli 2013 - 10:29

Co Van Den Oever:

Dag "de Meijgangers",

Gisteren was het angstig afwachten voor jullie of er nog een reactie zou komen vanuit Ede.
    Helaas, gruwelijke kiespijn (wij zijn niet sterk) en het Witte Zeeuwse Zilte evenement bij het OP gooiden voor jullie roet in het eten. Ik begrijp inmiddels dat jullie je digitale verbanning doorstaan door af en toe een vette bek te halen.
    Prachtig platjespoets verhaal. Zo noemen wij snoepjes nog steeds moena's, yoghurt-lollo, appelmoes - ampoent, wespen - Harry 's en vliegtuigen - ingins.
    Zulke prietpraat wordt dus normale spreektaal.
    Veel plezier op de marche en dikke knuffel voor de hele clan.
    Co.

• 23 Juli 2013 - 21:25

Michel & Wilma:

Hoi Fred, Ans en de rest,
    We hebben genoten/gelachen van/om het verhaal over platjespoets...zo zie je maar.
    Lekker scheuren op de snelweg in Frankrijk...klinkt goed, maar heeft wel de nodige risico's. Als ze je staande houden, dan moet je gelijk contant (in harde munten) afrekenen. Dan wordt het ineens veel minder leuk.
    Goed te horen dat jullie ook super mooi weer hebben. Ondanks dat wij hier hard werken, kunnen we in ieder geval 's avonds genieten van zwoele avonden.
    Komende weekend hebben wij ons geplande 55-holes op een dag uitje. Zaterdag is de voorspelling dat het 32 graden gaat worden. Een uitdaging dus. We gaan het beleven. Misschien tussendoor toch maar wat biertjes pakken.
    We kijken uit naar het volgende bericht.
    Groetjes, geniet van het goede leven en tot snel.
    M&W