Het geheim van de Frohlige Landmann - Reisverslag uit Andermatt, Zwitserland van Fred Meij - WaarBenJij.nu Het geheim van de Frohlige Landmann - Reisverslag uit Andermatt, Zwitserland van Fred Meij - WaarBenJij.nu

Het geheim van de Frohlige Landmann

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

20 Juni 2014 | Zwitserland, Andermatt

Vandaag onthullen we het geheim van de Frohlige Landmann, maar eerst toch een kleine terechtwijzing. Er schijnt namelijk getwijfeld te worden aan de echtheid van onze verhalen. Zo worden de gillende Chinezen in twijfel getrokken en wordt er gesproken over de 'dikke duim'. Tijd om dat even duidelijk recht te zetten, tenslotte hebben we ook niet eens met de wenkbrauwen gefronst toen er uit Zuid Afrika verhalen kwamen van het oog in oog staan met leeuwen en bijna onder de voet gelopen worden door drieste neuhoorns. Niets van dat alles, maar als wij het over (uiteraard onder invloed zijnde) gillende Chinezen hebben dan wordt daaraan getwijfeld. Gelukkig hebben we de opnames nog........

Dus: alles wat we aan dit verslag toevoegen kent een 99% realiteitsgehalte, de 1% is om het voor de lezer net even iets aantrekkelijker en begrijpelijker te maken.

Maar goed, vanmorgen in Steinen zijn we achter het geheim van de Frohligen Landmann gekomen. Sinds gisteren namelijk vroege wij ons al af waar dat Frohligen nu eigenlijk op sleog. Toegegeven, het personeel was uiterst vriendelijk en glimlachend, maar om nu echt van een Frohligen sfeer te spreken, nee. Maar vanmorgen richting ontbijt kwamen we hem tegen, de Frohligen Landmann in eigen persoon. De eigenaar van het etablissement die ons al lachend en pratend tegemoet kwam en ons (en uiteraard zichzelf) op een 'Eigenbrau schnapps' wilde trakteren. Birnenbrau was dus het geheim van de Frohligen Landmann! Wetend dat we de dag nog een uitdagende tocht voor de boeg hadden hebben we vriendelijk doch resoluut de schnapps afgeslagen, wat overigens voor de Landmaan de pret niet leek te drukken.

Mijn oranje horloge is trouwens wel een ijsbreker voor vele gesprekken over het Fussbalspiel. En eigenlijk zijn we het al vrij snel over een ding eens: Alles is goed als Duitsland mar geen Weltmeister wordt........

Vandaag een prachtige toeristische route gemaakt van Steinen naar Andermatt. Mooie vergezichten en vast een oefening voor de tocht van morgen waar we zeker en gewis nog meer haarspeldbochten tegen zullen komen. Gotthard of Furka, het besluit wordt morgenochtend genomen, de GoPro gaat in ieder geval op de 911, dus de beelden gaan het uitwijzen.

Voor vanavond staat er weer een fles wijn op tafel (deze keer een Zwitserse) en wellicht laten we ons verleiden tot typische Uriger spezialitäten, de Bratwurst mit Gnoggi of iets wat we niet eens uit kunnen spreken. We leten het jullie morgen vanuit de Borgo wel weer weten.

• 21 Juni 2014 - 16:27

Co Van Den Oever:

Als je 's morgen voor het ontbijt al een Eigenbrau Snapps afslaat, dan kan je rustig spreken van een saaie en weinig avontuurlijke Urlaub.
    Kom op de Meij en denk aan de dagen van toen, toen we 's morgens rond koffietijd de eigengemaakte Gluhwein moesten proeven. Tja.... Those were the days....