Regen - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu Regen - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu

Regen

Door: Ans en Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

03 Juli 2012 | Italië, Olmo Gentile

We hadden het kunnen verwachten, het was te mooi om waar te zijn. Gisteren had ik nog niet op de verzendknop gedrukt of de bewolking werd dikker en dikker, de eerste druppels vielen toen we ons net voor het ontbijt buiten hadden geïnstalleerd en de regen kwam met bakken de lucht uit. En uiteraard kregen wij daar de schuld van want de andere gasten hadden altijd mooi weer als ze in de borgo waren. Zullen toch onze sterke genen zijn die zelfs tegen de besten op kunnen en voor regen kunnen zorgen. Dan maar geen zwembad en leesdag maar een alternatief programma.

Een bezoek aan een champagnehuis en een nieuw ontdekte wijngaard, dat leek een goed alternatief. Ondertussen was de regen gelukkig al weer afgelopen en was het (elk nadeel heb z'n voordeel) lekker opgefrist. Dus op naar Canelli via de binnenwegen in de Piemonte. Fantastische vergezichten, heerlijk tussen de wijndruiven door en genieten van de overal aanwezige rust.

Aangekomen in Canelli eerst heerlijk gelucht op het dorpsplein en tutti Italia aan ons voorbij laten trekken. Allemaal op weg naar huis of restaurant voor een uitgebreide lunch. Het gaat echt nooit wat worden met dit land als je kijkt naar de openingstijden van de winkels en de uitgebreide lunches die de heren en dames nuttigen (met wijn). Het idee dat ze in die uren omzet kunnen maken is echt niet tussen de oren te krijgen.

Het bezoek aan het champagnehuis was een belevenis. Kregen een prima rondleiding van Nadine (vinologe) die ons heel enthousiast vertelde over het maken van de Contratto Millesimato Methode Classico (ze mogen het geen champagne noemen) en de verschillende eindproducten. Contratto was het beste champagnehuis van Italie, de vorige eigenaar was echter de focus verloren en ging naast champagne zich ook bezighouden met wijnen, wat uiteindelijk tot een bijna faillissement leidde. De nieuwe eigenaren hebben zich nu tot doel gesteld om Contratto weer op de eerste plaats te krijgen.

Nog steeds heel veel handwerk overigens. Na het persen blijft de champagne minimaal drie jaar liggen. Om het bezinksel er uit te krijgen worden de flessen in houders geplaatst en gedurende drie weken 8 keer gedraaid tot ze 180 graden 'om' zijn. Dat draaien gaat met de hand. De man die dat doet gaf even een demonstratie, hij doet 7000 flessen per uur! Prachtig gezicht.

Daarna de proeverij en wat ons betreft staat Contratto al op de eerste plaats. Gelukkig zijn we met de Volvo, dus er is een doosje mee! Bezoek aan de wijnboer zat er niet meer in, het was ondertussen al vijf uur, dus terug naar de Borgo.

's Avonds met de andere gasten in de Borgo heerlijk genoten van een prima diner wat door Natasje en Ed was bereid. Tot laat in de avond buiten gezeten, goede gesprekken, lekker eten, lekkere wijn, wat wil je nog meer.

Nu schijnt de zon weer volop, Anna is haar baantjes aan het trekken en ik zorg voor de dagelijkse update. Verschil moet er zijn!

• 03 Juli 2012 - 06:57

Co Van Den Oever:

Bedankt voor de les wijnmaken. Interessant. Toch zou ik liever in de eindcontrole zitten bij die wijnboer.... Gelukkig hadden we net afgesproken om na jullie vakantie een datum te prikken voor avondje met z'n viertjes. Nou, met dat doosje Contratto in de Volvo wordt die afspraak heel snel smaakt hoor. Heb je je agenda bij je ? Veel plezier vandaag en tot morgen.

• 03 Juli 2012 - 07:23

Mirella En Niek:

Wat een prachtig gezicht al die flessen in zo'n 'kerker'. En 7000 per uur is wel veul, dan mag hij ook wel 3,5 uur lunchen :)
    Geniet maar weer vandaag, en we kijken uit naar het volgende verslag.

• 04 Juli 2012 - 06:03

Michel & Wilma:

Hoi Fred en Ans,
    Toen we gisterochtend het kopje van jullie bericht zagen sloeg de schrik ons op het hart...REGEN?!?!
    Gelukkig bleek het kortstondig.
    Nu jullie met de Volvo zijn gaan er ongetwijfeld wat van die flesjes champagne in de kofferbak.
    Groetjes en geniet van het goede leven daar,
    M&W