De BIO wijnboer Fortetto della Luja - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu De BIO wijnboer Fortetto della Luja - Reisverslag uit Olmo Gentile, Italië van Fred Meij - WaarBenJij.nu

De BIO wijnboer Fortetto della Luja

Door: Ans en Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

05 Juli 2012 | Italië, Olmo Gentile

Na een ochtend bijbruinen en lezen in de loop van de middag de tocht richting Loazzola gemaakt. Via bergweggetjes (gelukkig ook hierom niet met de 911) richting Giovanni en Christina. Zij bestieren als 6e generatie een volledig bio dynamische wijngaard, waar ze op zeer traditionele wijze zonder toevoeging van stoffen van buitenaf hele mooie wijnen produceren. Daarnaast zijn er door hun wijze van produceren en onderhouden van de wijngaard in de afgelopen eeuwen orchideeën gaan groeien waardoor de door het WWF nu als speciale locatie zijn aangemerkt. Orchideeen en andere bloemen zorgen er ook voor dat er ongelooflijk veel soorten vlinders rondfladdereren. Een prachtig gezicht.

Giovanni is een enthousiast verteller, niet alleen over zijn bedrijf maar ook over de streek Piemonte, de verschillende soorten wijngaarden (we weten nu het verschil tussen de echte oude wijngaarden en die van de latere jaren) en de wijze van wijn produceren in de verschillende streken binnen de Piemonte (en daarbuiten).

Zo drogen zij bijvoorbeeld de Barbera druif na de late pluk eerst nog drie maanden in het originele huis van de eerste generatie (door de wijze van bouwen van het huis veel spleten en kieren waardoor de luchtcirculatie is gegarandeerd) waarna pas de persing plaatsvindt. Hiervan maken ze de werkelijk fenomenale Brachetto (oude methode, dus geen bubbels/spumante). Hele mooie volle zoete wijn bij de ook in deze streek geproduceerde geitenkaas.

Na de verhalen van Giovanni op naar de door Chtistina gedekte keukentafel waar we de verschillende wijnen van Fortetto della Luja gingen proeven. Van jong naar oud en alles weer vergezeld van de gepassioneerde verhalen van Giovanni.

Uiteraard gebruik gemaakt van de ruimte in de Volvo en een paar doosjes meegenomen. En de e-mail adreseen uitgewisseld want Giovanni geeft een paar keer per jaar met de omliggende boeren vaak een feestje ter gelegenheid van iets (het lijkt de Achterhoek wel waar ze ook voor van alles een evenement hebben) en daar iedereen voor uitnodigen. Met uiteraard weer veel wijnen om te proeven.

Terug op de Borgo was het wachten op het signaal om aan tafel te gaan en de gerechten van de nieuwe kok te proberen. Wel, dat was heerlijk, prima eten, puur en prima van smaak, a.s. vrijdag komt ze weer terug om dan ons galgenmaal op de Borgo klaar te maken.

Voor vandaag hebben we nog geen echte plannen gemaakt, het enige wat we ons hebben voorgenomen is om nu eens een echte pizza in een echte Italiaanse pizzeria te gaan eten. Dat wordt waarschijnlijk La Torre in Cortemillia, een pizzeria, volledig bestierd door vrouwen.

Morgen meer!

• 05 Juli 2012 - 07:32

Mirella En Niek:

Hmmmm dat linkse doosje ziet er heerlijk uit!! En fijn al die ruimte in de Volvo :)

Eet smakelijk vanavond!

• 05 Juli 2012 - 07:34

Co Van Den Oever:

Hoe moeilijk kan het leven zijn nietwaar. Wat een heerlijke verhalen. Het zal niet meevallen straks weer thuis te zijn en achter een bordje andijvie met bal te zitten. Als jullie interesse hebben kan ik jullie de adresgegevens van de AA geven. Veel plezier nog en lieve groeten.

• 05 Juli 2012 - 11:27

Michel & Wilma:

Hoi Fred en Ans,
    Die doosjes staan mooi in de achterbak. Met de 911 hadden jullie dat aan je voorbij moeten laten gaan.
    Succes met de laatste "loodjes" en geniet nog even met volle teugen.
    Groetjes M&W